–
–
Sunday, March 30, 2025 – 2:30 pm
Bourgie Hall
1339, Sherbrooke West
Montréal, H3G 1G2
Bus : 24 – stop De la Montagne
Métro : Guy-Concordia, Peel or Lucien-L’Allier
Chiara Margarita Cozzolani, Benedictine nun, then abbess of her Milanese convent, published an opulent collection of Vespers for the Blessed Virgin in 1650, an ensemble of motets for two choirs with instruments, which she and her colleagues periodically performed to enthralled audiences that had sometimes travelled from throughout Europe to hear them. But, despite a fierce show of resistance, a new archbishop soon put a stop to these gatherings, which he deemed to be a detriment to virtue, insisting on a return to austerity…
Intonation grégorienne Deus in Adjutorium et répons Domine ad adjuvendum à 8 voix et basse continue (Salmi à otto voci concertati, Venise, 1650)
Motet de psaume Dixit Dominus à 8 voix et basse continue (Salmi à otto voci concertati)
Isabella Leonarda (1620-1704)
Sonate op. 16 nº 12 pour violon et basse continue (Sonate à 1, 2, 3 e 4 istromenti, Bologne, 1693; arrangement pour orgue, violoncelle, harpe et luth)
Adagio – Allegro e presto
Largo – Vivace – Largo
Aria (Allegro) – Veloce (Giga)
Motet O præclara dies pour soprano et basse continue (Scherzi di sacra melodia, Venise, 1648)*
Motet de psaume Lætatus Sum à 8 voix et basse continue (Salmi à otto voci concertati)
ENTRACTE
Motet de psaume Beatus vir à 8 voix « in forma di dialogo» et basse continue (Salmi à otto voci concertati)
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
Canzona nº 18 pour dessus et basse continue, « La Masotti » (Il primo libro delle canzoni, Rome, 1628; arrangement pour harpe et violoncelle)
Motet Venite ad me omnes pour soprano et basse continue (Scherzi di sacra melodia)*
Motet de psaume Nisi Dominus à 8 voix et basse continue (Salmi à otto voci concertati)
Cantique Magnificat (primo) à 8 voix et basse continue (Salmi à otto voci concertati, Venise, 1650)
* basse continue reconstituée par Lucas Harris
Marie Magistry et Anne-Marie Beaudette, sopranos
Josée Lalonde et Charlotte Cumberbirch, altos
Michiel Schrey et Nils Brown, tenors
Clayton Kennedy et John Giffen, basses
Amanda Keesmaat, cello
Sylvain Bergeron, luth
Francis Palma-Pelletier, violone
Antoine Malette-Chénier, harp
Rona Nadler, organ
Rona Nadler, direction